BERI PENDAPAT MIKA


ShoutMix chat widget

Tuesday, July 20, 2010

Anwar Ibrahim: Tidak Memimpin tapi Didorong Merampas Kuasa

Anwar pengerusi pertubuhan biayaan AS?


Yayasan Masa Hadapan (FFF) yang diketuai Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada pertengahan dekad lalu ditubuh dan dibiayai oleh Jabatan Negara Amerika Syarikat.

Sebuah pertubuhan yang berpusat di Washington DC mendakwa, yayasan itu pada hakikatnya dipimpin anak perempuan Naib Presiden Amerika Syarikat (AS), Dick Cheney bersama pentadbiran neo-konservatif bekas Presiden AS, George W. Bush.

Laporan Projek Akauntabiliti Kerajaan di bawah tajuk FFF itu telah disiarkan menerusi laporan Asia Sentinel pada 16 Julai lalu.

Menurut artikel itu, apa yang didedahkan oleh dokumen di bawah peruntukan Akta Kebebasan Maklumat (FOIA) dan diterbitkan pada 8 Julai adalah berasaskan kepada ratusan dokumen yang dihantar kepada pertubuhan itu.

Artikel itu menyebut, yayasan itu dikendalikan dengan cara yang tidak menentu oleh pegawai-pegawai di bawah pentadbiran Bush dan kakitangan termasuk Shaha Riza, teman wanita Paul Wolfowitz yang dipaksa meninggalkan Bank Dunia setelah dinaikkan gaji tiga kali ganda daripada garis panduan yang ditetapkan Bank Dunia.

Menurut laporan itu, dana untuk yayasan itu sepatutnya dikutip dari 11 negara diketuai Qatar sebanyak RM32 juta, Bahrain RM6.4 juta dan Turki RM1.6 juta manakala yang lain anggota Kesatuan Eropah termasuk Greece, Denmark, Sepanyol dan Belanda.

Bagaimanapun, kata laporan itu, Qatar dan Bahrain tidak menyumbang kepada dana itu.

Daripada RM71.2 juta yang dijanjikan hanya RM20.5 juta yang diterima manakala selebihnya disumbangkan oleh dana Jabatan Negara AS.

Anwar bagaimanapun menafikan menerima sebarang dana daripada pertubuhan yang dibentuk pada tahun 2005 untuk memerangi keganasan di peringkat global dan untuk menjayakan sebahagian agenda kebebasan George W. Bush mempromosi demokrasi dan reformasi di Asia Barat dan Afrika.

Menurut laporan itu lagi, Anwar menjadi pengerusi dan pemangku presiden kepada ahli lembaga pertubuhan itu dalam tempoh beliau tidak dibenarkan aktif berpolitik berikutan hukuman penjara kerana kesalahan salah guna kuasa.

Laporan itu menambah, ketika Anwar dilantik sebagai pengerusi kepada lembaga pertubuhan itu, ia seolah-olah hanya kerana Anwar adalah rakan Wolfowitz.

"Anwar bukan dari rantau ini dan taktik yang digunakan untuk beliau menduduki jawatan pengerusi juga tidak telus," laporan itu menambah.

Laporan itu memberitahu, pertubuhan yang dipromosikan sebagai "model" dan "lampu isyarat" kepada inspirasi pembangunan demokrasi dalam masyarakat di mana ia beroperasi hanya diwakili oleh orang yang hampir dengan Cheney, anak gadisnya, Elizabeth, Shaha Riza dan rakan baiknya dari Malaysia, Anwar.




2010/7/20, Siti Umairah Othman :

trekkermania get ready for what?





KIRIMAN:
"junior.rizz junior.r"

No comments:

Post a Comment