Mandi Wajib yang betul - JAKIM
>
> Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut
> jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya
> kerana tidak melakukannya dengan betul.
>
>
> Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh
> melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya,ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu
> meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.
>
>
> Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM),
> Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan
> pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan
> penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.
>
>
> "Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah
> satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.
> Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga
> turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan
> betul," tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala
> Lumpur.
>
>
> Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang
> ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui
> dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.
>
>
> Rukun mandi wajib ada 3 perkara.
Pertama, niat.
Kedua, menghilangkan najis di badan.
Ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.
>
>
> Niat mandi wajib: "Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala." Atau " Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala."
>
>
> Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke
> mana2 bahagian anggota badan.
>
>
> Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: " Sahaja aku
> mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.">
> Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: "
> Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala".>
>
> Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia
> telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak
> sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula
> menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum
> air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.
>
>
> Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada
> badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis
> di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh
> najis dengan mandi itu boleh disekalikan.
>
>
> Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota
> badan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama
> ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau
> disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah
> dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin.
> Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.
>
>
> Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang
> sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang.
> Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.
>
>
> Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya.
> Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai,
> mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan
> rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia
> mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang
> pewarna itu pula bagaimana?..
>
>
> Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak
> boleh dibuang begitu mudah.
>
>
> Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya
> tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke
> rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut,
> tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.
>
>
> Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna
> itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak
> bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya
> menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah
> dipandang dari sudut yg berbeza.
>
>
> Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi
> wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau
> tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat
> Islam.
>
>
> Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais
> menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki
> dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air
> mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja,
> iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak (wiladah) .
>
>
> Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada
> air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.
>
>
> Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya
> mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat. Selepas
> bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi
> wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala
> tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.
>
>
> ** Artikel dipetik dari www.jomlayan.com/mybb
Tuesday, November 2, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Catitan tidak teratur. Maklumlah,copy & paste.
ReplyDelete